»Razvoj in izvajanje programa socialnega vključevanja ranljivih starejših in mladih«

PROJEKT SOCIALNO VKLJUČEVANJE STAREJŠIH IN MLADIH

 

Projekt je naslavljal problem tveganja socialne izključenosti in revščine. Glavni cilj projekta je bil krepitev socialne vključenosti pri ranljivi socialno izključeni populaciji starejših in mladih, kar smo dosegali z zagotavljanjem programov in aktivnosti preventivne in kurativne narave, namenjene širjenju socialne mreže in socialnemu vključevanju.

V mesecu juliju 2023 se je zaključili projekt SPCIALNO VKLJUČEVANJE STAREJŠIH IN MLADIH, ki je potekal v okviru LAS Gorenjska košarica. Projekt je bil posvečen reševanju problematike tveganja socialne izključenosti in revščine. 

V projektu so sodelovali Ljudska univerza Jesenice, kot vodilni partner ter Društvo za delo z mladimi v stiski Žarek inVzgon – društvo za psihološko ravnovesje, kvalitetne odnose uspešno vzgojo in ustvarjalnost, kot projektna partnerja. Projekt v skupni vrednosti 76.000 EUR je sofinancirala Evropska unija iz sredstev Evropskega sklada za regionalni razvoj (pristop CLLD) – izvajanje lokalnega razvoja, ki ga vodi skupnost, v programskem obdobju 2014-2020.

V brezplačne izobraževalno naravnane programe so med drugim vključili tudi najbolj ranljive skupine prebivalstva. S tem so na neformalen način pridobivali oziroma krepili različna znanja in kompetence, si širili socialno mrežo ter zmanjševali socialno izključenost.

V prvi fazi so razvili, pilotno izvedli in evalvirali program socialnega vključevanja. Vsebino so prilagodili konkretnim potrebam ranljivih starejših in mladih v posamezni občini izvajanja. V drugi fazi so na podlagi evalvacije prve faze v program vpeljali izboljšave in jih izvedli v obliki ustvarjalnic, tečajev, treningov, delavnic in predavanj. Društvo Žarek je izvedel preventivne delavnice na področju zasvojenosti z drogami, alkoholom in tabletami. V Društvu Vzgon pa so izvedli predavanja in delavnice za krepitev duševnega zdravja in soočanja s čustvi.

Prvo fazo so pričeli z uvodnim sestankom ključnih deležnikov v lokalnem okolju, na katerem so determinirali potrebe ranljivih ciljnih skupin v posamezni občini. Preko individualnih sestankov z udeleženci so s pomočjo fokusnih skupin pridobili podatke, ki so služili za načrtovanje pilotnega programa. Vsebino programov za vsako občino posebej so prilagodili konkretnim potrebam posamezne ranljive skupine starejših in mladih. Pri tem so bile upoštevane specifike socialne izključenosti zaradi priseljevanja, brezposelnosti, težav v duševnem zdravju ali težav v odraščanju. 

Evalvacija pilotne faze 1 je omogočila hiter odziv in prilagoditve glede na izražene potrebe udeležencev.  V drugi fazi so tako izvedli večgeneracijske ustvarjalnice, tečaje in treninge za krepitev kompetenc in lastnih potencialov ter predavanja in delavnice za osebnostno rast. 

Izobraževalne aktivnosti v občini Jesenice

Aktivnosti so izvajali strokovni delavci zaposleni na Ljudski univerzi Jesenice in zunanji izvajalci, prostovoljci, strokovni delavci zaposleni pri projektnem partnerju Žarek in zunanji izvajalci projektnega partnerja Vzgon. Pri aktivnostih so uporabljali inovativne metode pridobivanja znanj in spretnosti za socialno vključenost, s kombiniranjem metod predavanj in vodenih skupin za samopomoč. Udeleženci so na ta način prevzeli odgovornost za lastno življenje in oblikovali medgeneracijske in medkulturne povezave, ki zagotavljajo trajnostno izmenjavo znanj in medsebojno pomoč.

Najbolj obiskane so bile aktivnosti, ki so udeležencem omogočale pridobivanje uporabnih, kakovostnih, aktualnih spretnosti in znanj za potrebe dela in vsakdanjega življenja. To so bili predvsem tečaji tujih jezikov, tečaji slovenskega jezika, delavnice osebnostne rasti, kreativne delavnice in delavnice ročnih spretnosti, umska vadba ter mnoge druge. Veselilo nas je, da so aktivnosti in prostorske danosti vodile do spontanega medgeneracijskega in medkulturnega povezovanja, le-to je prišlo najbolj do izraza na kulinaričnih delavnicah, delavnicah ročnih spretnosti in IKT delavnicah.

Posebej pa je razveselilo dejstvo, da se ob številnih inovativnih idejah za spodbujanje in širjenje prostovoljstva v okviru prostovoljske akcije »Podari uro – na dan, mesec ali leto«, število prostovoljcev, na področju medgeneracijskega sodelovanja, še vedno povečuje.

V sklopu večgeneracijskih delavnic so izvajali naslednje aktivnosti: petje ljudskih pesmi, rodoslovne delavnice, pogovorne urice v slovenščini, igranje miselnih iger, učna pomoč, kulinarične delavnice in kreativne delavnice, kjer so se učili različnih ročnih spretnosti, miselnih vzorcev in tehnik likovnega ustvarjanja. Na potopisnih predavanjih so nam izvajalci predstavljali koristne informacije z različnih destinacij tako doma kot po svetu. Poseben čar pa so imele kulinarične delavnice različnih avtohtonih jedi z različnih slovenskih regij.

Socialno ranljiva skupina starejših in mladih ima pri izražanju svojih idej in mnenj pred drugimi nemalokrat težave. S tečaji in treningi za krepitev kompetenc in lastnih potencialov lažje premagujejo svoje strahove in izboljšajo komunikacijske sposobnosti. Tako udeleženci sčasoma pridobijo na samozavesti in se začnejo lažje vključevati v socialno okolje, kjer lahko pokažejo svoje spretnosti.

Na predavanjih in delavnicah za osebnostno rast so izvajalci s poglobljenim znanjem pomagali udeležencem, da se osebno razvijajo. Osebnostna rast je namreč vseživljenjski proces, v katerem ljudje cenijo svoje sposobnosti in lastnosti, razmislijo o svojih življenjskih ciljih in si zastavijo cilje, da bi jih uresničili in čim bolj izkoristili svoj potencial.

Izobraževalne aktivnosti v občini Kranjska Gora

V občini Kranjska Gora so se aktivnosti odvijale v Ljudskem domu in prostorih HUB v Kranjski Gori ter sejni sobi KS v Mojstrani. Najbolj obiskane so bile aktivnosti o zdravem načinu življenja, ustvarjalne in potopisne delavnice ter tečaji tujih jezikov. Prav tako so se udeleženci vključevali tudi v tečaje slovenskega jezika, IKT delavnice in poletne aktivnosti za mlade. Z izvajanjem aktivnosti se je uspešno vzpostavilo tudi sodelovanje z društvi in drugimi zavodi v lokalnem okolju, kar predstavlja dodano vrednost izvedenim aktivnostim ter odpira priložnosti za nadaljnje sodelovanje.

Izobraževalne aktivnosti v občini Žirovnica

V občini Žirovnica so se aktivnosti tekom celotnega projekta odvijale v Čopovi rojstni hiši, s katero upravlja Zavod za turizem in kulturo Žirovnica.

V Žirovnici so bile najbolj obiskane aktivnosti, povezane z ustvarjanjem in kreativnostjo. Kreativne delavnice so bile vezane na razne praznike in letne čase, organizirali in izvedli so številne delavnice ročnih spretnosti ter počitniške aktivnosti za otroke. Na pobudo občanov so organizirali aktivnosti, povezane z zdravim življenjskim slogom, kot so umska vadba, zdrava prehrana in druge. V tej občini so izvedli kar nekaj aktivnosti, vezanih na pridobivanje kompetenc za sporazumevanje v tujem jeziku. Izvajali so tudi enkratne delavnice in predavanja, vezane na temo medosebnih odnosov in soočanja s stresom. Udeleženci aktivnosti so bili zadovoljni, ker so aktivnosti potekale v njihovi lastni občini, kar jim je predstavljalo lažjo dostopnost.

Zaključna misel projekta

Da vključenost v vseživljenjsko učenje bogati, so v svojih izjavah potrdili tudi udeleženci. Bistven pomen vseživljenjskega učenja se kaže v potrebi neprestanega izpopolnjevanja znanja za kakovostnejše življenje v sodobni družbi. Ravno zaradi tega udeležencem aktivnosti na Ljudski univerzi Jesenice še naprej omogočajo pridobivanje uporabnih, kakovostnih, aktualnih spretnosti in znanj za potrebe dela in vsakdanjega življenja. Aktivnosti spontano vodijo ne le do novih znanj in spretnosti, temveč tudi do medkulturnega in medgeneracijskega povezovanja, kar močno krepi socialno komponento odraslih v našem okolju.

Če povzamemo zaključno misel – izobražujmo in usposabljajmo se v vseh življenjskih obdobjih ter za vse vloge, ki jih tekom življenja prevzemamo. Za učenje je vedno pravi čas, zato bodo na Ljudski univerzi Jesenice tudi v prihodnje nudili možnost za druženje, pridobivanje znanj potrebnih za vsakdanje življenje in socialno vključevanje ciljne skupine odraslih.

Zgibanka projekta.

Petra Bremec, Ljudska univerza Jesenice. Fotografije in ostalo gradivo so iz arhiva projektnih partnerjev.

Operacijo Socialno vključevanje starejših in mladih delno financira Evropska unija iz sredstev Evropskega sklada za regionalni razvoj (ESRR), pristop CLLD – izvajanje lokalnega razvoja, ki ga vodi skupnost, v programskem obdobju 2014-2020.

Vabljeni k prebiranju informacij o projektih CLLD 2014-2020 na spletni strani LAS Gorenjska košarica, pod zavihkom projekti.

Izbrane teme

Scroll to Top